Is 7-Eleven's Decision Mottainai? セブンペイ撤退に関する考察

Japanese follows English. 英語の後に日本語が続きます。

Seven & I Holdings Co. has ended its mobile payment service just one month after launch because of securities issues, which had resulted in customers using their app losing money to scams. Everyone was surprised and has criticized this giant convenience store chain for their stupidity of being so naive about online security and making such an embarrassing decision.

Are they stupid? Yes, they are in terms that they were unaware of their lack of security related knowledge and technology. But is the decision of ending the service stupid, too? I don't think so. Rather, when comparing it with the belated decision to end the war, resulting in the loss of so many young lives, I find the company's decision courageous.

During the war, many young soldiers lost their lives because, firstly, Japan couldn't decide not to start the war by accepting that it had no chance to win and secondly, it couldn't decide to stop fighting by acknowledging that it was losing. This was because of mottainai-ism, i.e., the spirit of "making it work at any cost." Japan is known for the mottainai spirit, but this spirit doesn't always work good....

This 7-Eleven incident shows how Japan is increasingly globalized. Japanese are no longer afraid of, or embarrassed by, doing and saying things first and changing, stopping or retracting them in a few hours, days or months. Being flexible is good as long as the real cause is identified and the right people (i.e., not staff, but management making the decision) take the responsibility....

The 7-Eleven store in my neighborhood is its oldest shop in Japan...

セブンペイの撤退、驚きました。日本人にしては珍しい。ある意味「勇気ある撤退」です。以前書いた「もったいないから結婚する」の話に通じると思ってます。人生、損切りするタイミングを見誤ると泥沼化します。「かる~く行き(生き)ましょう」がモットーです。

金銭的な損害、会社の評判という意味では大変だったと思いますが、詐欺被害が広がるより良かったかな、と思いました。

2 件のコメント:

  1. そうそう!同じこと思いました!
    他に遅れを取ってしまい、慌てて見切り発車してしまったのでしょうか。きっと大きな損失だったと思います。でもどうにかなるんじゃないかと変に固執して被害を拡大させるよりずっと良かったと思います。それにより企業イメージのさらなる悪化も食い止められたのではないかと。
    戦争の例え正しくそうですね。それと年金制度も当てはまるかな(-_-;)フゥ…ため息しか出ません。「もったいないから結婚する』もなるほどなと(^_^;)他のマイナス面が我慢できるほどよっぽど収入が良いのでしょうね。ある意味羨ましいです(笑)
    それにしても〇〇ペイが多すぎてよくわかりません。私こそ遅れを取っている…と言うより、世間に取り残されています(*_*;

    返信削除
    返信
    1. rieoさん、いつもコメントありがとうございます!見切り発車はよくあることだと思うのですが、こういう結末は珍しいので書いてみました。
      以前、外資系の会社に勤めていた時、「見切り発車する米国人」と「検討ばかりで何もしない日本人」の間に挟まれて大変でした。結局、結果良ければ全て良しなのかもしれません(笑)。
      年金も本当に頭が痛いですね。毎月高い社会保険料、年金保険料等を差し引かれて、消費税10%になって。。。一生懸命やってれば報われる時代は終わってしまったのか、それともそれは単なる幻想だったのか、考え始めると沼の中へドボドボ。。。
      確かに○○ペイ多すぎですね。それにまだ信用できませんし。もう少し本番環境での実験が進み、問題点が改善されたところで始めようかな、それまでは別の形でキャッシュレスしようかな(笑)と思っております。
      あれだけインスタ使いこなしておられる rieoさん、全然遅れなど取っておられませんよ!

      削除

Grasshopper (Atractomorpha) オンブバッタ(負飛蝗)

英語の後に日本語が続きます。 These are grasshoppers. Simple and clear. The issue is, however, their relationship. For example, a man passing by me taking ...